IQ VS EQ



Berbicara soal otak kanan dan otak kiri pasti tidak pernah lepas dari peranannya sebagai pusat kecerdasan yang terbahagi kepada IQ, EQ, SQ dan ESQ. IQ (kecerdasan intelektual) adalah kecerdasan inteligensi yang berpusat pada otak kiri. EQ(kecerdasan emosi) adalah kecerdasan emosional yang berpusat pada otak kanan, SQ ialah kecerdasan spiritual dan ESQ adalah gabungan antara EQ dan SQ.



Menurut teori, orang yang tinggi IQ nya maka otak kirinya yang dominan sedangkan orang yang tinggi EQ nya lebih cenderung dominan otak kanannya. Banyak orang membuat spekulasi bahwa orang yang cerdas dan tinggi IQ pasti berjaya.



Namun, tahukah anda bahwa IQ bukanlah segalanya. Kecerdasan emosional juga penting. Dalam buku yang pernah saya baca, EQ harus lebih dominan dari IQ, kerana jika dapat menstabilkan emosi dan mengolahnya dengan cerdas maka IQ pun automatik akan bekerja dengan baik. Apalagi jika SQ juga mengiringi. Kebanyakan orang-orang yang berjaya adalah yang dominan otak kanannya.



Orang yang cerdas otak kanannya pandai dalam bersosialisasi iaitu berkomunikasi dengan orang lain dan dirinya sendiri, mampu bertahan dan dapat memotivasi diri. Kelebihan ini bukan hanya memberi kecerdasan dalam ilmu pengetahuan dan berinteraksi sahaja namun juga bertakwa kepada Tuhan-Nya.