.::Pengaktifan Otak Tengah::.

       Pengaktifan otak tengah adalah suatu penemuan fenomena dalam pendidikan kanak-kanak. Teori penggunaan otak tengah sebenarnya telah banyak dilakukan pada banyak negara-negara di Asia terutama Jepun. Jepun telah lama melakukan praktik pengaktifan otak tengah pada anak-anak.Seorang anak yang telah diaktifkan otak tengah akan memiliki kemampuan lebih dibandingkan dengan anak yang otak tengahnya belum di aktifkan lagi. Kegiatan dengan mata tertutup adalah suatu kegiatan yang paling nyata dapat dilihat. Seorang
anak yang telah diaktifkan otak tengahnya (Mid Brain Activated) dapat mempunyai kemampuan luar biasa. Ini dapat dilakukan sendiri oleh anak-anak yang hanya mengikuti kursus pengaktifan otak tengah selama 2 hari.     
           Kemampuan dasar yang dapat dilakukan adalah ‘melihat’ dengan mata ditutup (blind fold). Contohnya bagi sesetengah kanak-kanak setelah mengikuti kursus pengaktifan otak tengah, dapat melihat angka, warna dan bentuk gambar dengan mata tertutup. Ia dapat mempergunakan indra rasa untuk melihat pola dan warna lengkap dengan angka hanya dengan penglihatan kulit (Skin Vision). Pengaktifan otak tengah bukanlah suatu hal yang magik atau berbau supranatural. Pengaktifan otak tengah dilakukan dengan secara ilmiah. IA  banyak mengunakan gelombang otak Alpha. Gelombang otak Alpha di buktikan secara ilmiah adalah gelombang otak yang muncul dominan pada saat kita dalam keadaan relax dan paling kreatif. Gelombang otak ini biasanya dominan pada saat kita bangun tidur, atau dalam keadaan relax.     
        Tidak hairan mengapa Archimedes menemukan hukum Achimedes pada saat dia mandi.Otak tengah yang diaktifkan akan memancarkan gelombang otak yang mirip seperti radar. Hal ini membuat pemiliknya mampu melihat benda dalam keadaan mata tertutup.Latihan yang teratur dapat membuatkan anak menjadi lebih kuat dan mampu melihat benda yang terletak lebih tinggi lagi. Bahkan ada beberapa anak yang dapat menjangkau hingga 360 darjah. Hal itu bererti mereka dapat menjelaskan benda yang terletak di belakang, atas dan semua arah.
            Banyak anggota masyarakat bertanya-tanya Mengapa anak yang ditutup matanya mampu "melihat" sesuatu dengan mata tertutup? Jika anda menyedari bahawa manusia adalah makhluk yang paling sempurna yang diciptakan Tuhan, maka sesungguhnya fenomena seperti ini adalah hal yang wajar saja kerana manusia akan terus menerus akan melakukan penelitian terhadap upaya peningkatan kualiti manusia khususnya penelitian tentang otak. Jika sekarang ini banyak orang yang memandang "aneh" fenomena otak tengah, maka di masa depan, kemampuan seperti ini akan banyak dimiliki kanak-kanak dan sudah merupakan hal yang wajar. Jadi sesungguhnya penemuan metod mengaktifkan otak tengah merupakan hasil dari jalan panjang puluhan tahun yang dikembangkan oleh ilmuwan-ilmuwan dunia.

.::Fungsi Otak yang Mempengaruhi Hidup Kita::.

Dalam pelbagai data klinikal yang diamati oleh para doktor jiwa mahupun saraf, menunjukkan kaitan yang sangat erat antara kualiti Jiwa dengan kualiti otak seseorang. Jika otak seseorang mengalami gangguan secara medikal atau mengalami kerosakan, maka diperoleh kenyataan bahawa orang tersebut juga mengalami gangguan Jiwa seiring dengan bahagian yang mengalami kerosakan tersebut.
Sebagaimana mata, telinga dan indera lainnya. Ini kerana panca indera adalah alat untuk berkomunikasi dengan dunia di luar tubuh seseorang. Jika ia rosak, maka kualiti Jiwanya juga menjadi terganggu. Ini menunjukkan bahwa kerosakan struktur otak ternyata memberikan gangguan pada kualiti Jiwa seseorang secara nyata. Ada bahagian-bahagian otak yang bertanggungjawab kepada emosi, rasa malu, sedih, tingkahlaku tidak terkawal, dan sebagainya.
(1) Seluruh pancaindera kita dikendalikan oleh otak. Jika sel-sel otak yang berkaitan dengan pancaindera itu rosak, maka fungsi indera kita juga bakal rosak atau tidak berfungsi secara normal. Contohnya adalah fungsi penglihatan. Meskipun organ mata kita sihat, tetapi jika sel-sel pusat penglihatan kita yang berada di Kulit Otak bahagian belakang mengalami kerosakan, kita juga tidak akan boleh melihat.
(2) Otak juga mengendalikan seluruh gerakan organ-organ tubuh. Gerakan tangan, kaki, kepala, dan seluruh otot atau persendian yang dikendalikan dari otak. Orang-orang yang terkena serangan stroke, dan kemudian mengalami kerosakan di pusat pengendalian gerakan itu, maka dia bakal mengalami lumpuh. Ada yang lumpuh separuh ada juga yang lumpuh secara total, seiring dengan tahap keparahannya. Lebih jauh, otak juga menjadi pusat bahasa. Mulai dari memori perbendaharaan kata, pemahaman, hingga kepada proses verbalnya. Pusat bahasa ini menempati wilayah yang sangat luas di otak manusia. Di antaranya daerah yang mengendalikan lidah dan tangan.
(3) Berkaitan dengan aktiviti bahasa, iaitu bicara dan menulis,  ini  menunjukkan bahawa otak manusia memang dicipta oleh Allah untuk banyak berinteraksi dengan bahasa. Struktur otak yang demikian ini tidak dimiliki oleh  makhluk  lain,  selain  manusia. Wilayah bahasa sangat khas pada manusia. Ini kerana dengan bahasa itulah manusia menampilkan peradabannya. Manusia boleh menulis dan menyampaikan sejarah peradabannya melalui bahasa. Manusia mengeluarkan karya-karya besarnya juga dengan bahasa. Manusia boleh merumuskan ilmu pengetahuan dan teknologi juga dengan bahasa. Bahasa menunjukkan betapa manusia adalah makhluk yang paling sempurna di muka bumi. Lebih jauh, otak juga mengendalikan fungsi-fungsi yang lebih luhur dalam kehidupannya. 
(4) Berkaitan dengan emosi.  Rasa  senang,  bahagia,  sedih,  menderita,  benci  dan  kasih sayang, semuanya dikendalikan oleh pusat ingatan emosi di bahagian otak yang disebut sebagai amygdala. Sedangkan pusat ingatan yang bersifat rasional berada di bahagian otak yang disebut sebagai Hippocampus.