.::Anatomi dan Fungsi Otak Manusia::.

Otak mengendalikan semua fungsi tubuh kita. Otak merupakan pusat dari keseluruhan tubuh kita. Jika otak kita sehat, maka akan mendorong kesihatan tubuh serta menunjang kesihatan mental kita dengan baik. Sebaliknya,  apabila otak kita terganggu, maka kesihatan tubuh dan mental kita juga ikut terganggu.

Seandainya jantung atau paru-paru berhenti bekerja selama beberapa minit, kita masih boleh bertahan. Akan tetapi jika otak kita berhenti bekerja selama satu detik saja, maka tubuh kita akan mati. Disebabkan itulah kenapa otak disebut sebagai organ yang paling penting dari seluruh organ di tubuh manusia.

Selain paling penting, otak juga merupakan organ yang paling rumit. Membahas tentang anatomi dan fungsi otak secara detail boleh memakan waktu berhari-hari lamanya.

                    FUNGSI BAHAGIAN OTAK:
Otak mempunyai lima bahagian utama, iaitu: serebrum,  otak  tengah , otak kecil (serebelum), medulla oblongata), dan jambatan varol.
•  Serebrum 
Serebrum mempunyai fungsi dalam pengaturan semua aktiviti mental, iaitu yang berkaitan dengan kepandaian (intelegen), ingatan (memori), kesedaran, dan pertimbangan.
Serebrum merupakan sumber dari semua kegiatan/gerakan sedar atau sesuai dengan kehendak korteks otak, walaupun terdapat juga beberapa gerakan refleks otak. Selain itu terdapat area asosiasi yang menghubungkan area motor dan sensorik. Area ini berperanan dalam proses pembelajaran, menyimpan ingatan, membuat kesimpulan, dan mempelajari pelbagai bahasa. Di sekitar kedua area tersebut adalah bahagian yang mengatur
kegiatan psikologi yang lebih tinggi. Misalnya bahagian depan merupakan pusat proses berfikir (iaitu mengingat, analisis, berbicara, kreativiti) dan emosi. Pusat penglihatan terdapat di bahagian belakang.
• Otak tengah  
Otak tengah terletak di depan otak kecil dan jambatan varol. Di depan otak tengah terdapat talamus dan kelenjar hipofisis yang mengatur kerja kelenjar-kelenjar endokrin. Bahagian atas (dorsal) otak tengah merupakan lobus optikus yang mengatur refleks mata seperti penyempitan pupil mata, dan juga merupakan pusat pendengaran.
• Otak kecil (serebelum) 
Serebelum mempunyai fungsi utama dalam koordinasi gerakan otot yang terjadi secara sedar, keseimbangan, dan posisi tubuh. Bila ada rangsangan yang merugikan atau berbahaya,maka gerakan sedar yang normal tidak mungkin dilaksanakan.
• Medulla oblongata
Medulla oblongata berfungsi menghantar impuls yang datang dari medula spinalis menuju ke otak. Medulla oblongata juga mempengaruhi jambatan, refleks fisiologi seperti detik jantung, tekanan darah, volume dan kecepatan respirasi, gerak alat pencernaan, dan sekresi kelenjar pencernaan. Selain itu, medulla oblongata juga mengatur gerakan refleks yang lain seperti bersin, batuk, dan kedip mata.
• Jambatan varol (pons varoli) 
Jambatan varol berisi serabut saraf yang menghubungkan otak kecil bahagian kiri dan kanan, juga menghubungkan otak besar dan sumsum tulang belakang.